Bouwsector vraagt nieuwe vaardigheden
11 september 2019 
4 min. leestijd

Bouwsector vraagt nieuwe vaardigheden

Af en toe lijkt het alsof ik thuis ben. Alsof ik mijn kinderen uitleg hoe Facetime werkt of hoe ik mijn ouders uitleg hoe Netflix werkt. Soms lijkt het dat mensen iets gemist hebben in hun opvoeding. Alsof de gedachte achter BIM nog niet helemaal duidelijk is. Gelukkig wordt ik zo nu en dan ook verrast, verrast omdat mijn ouders me vertellen dat je bij Netflix ook series op “mijn lijst” kan zetten zodat je ze niet vergeet. Of door oude rotten die dagelijks met BIM werken en zichzelf uitdagen zich te ontwikkelen en gebruik te maken van de kansen die dit tijdperk ze biedt.

Het kwartje is volgens mij bij de meeste mensen in de bouw wel gevallen en zeker bij de nieuwe generatie. Weinig mensen vinden het echter leuk als je je papiertje hebt binnengehaald en je gebruikt wordt als “die jonkies die de oudjes kunnen helpen de techniek te snappen”.  Ik zie het overal, gecombineerde teams met bouwkundige ervaring en verstand van computers. Ik werd daar zelf niet blij van en mijn collega van toen waarschijnlijk ook niet.

C#, JavaScript of Python

De kern van je meerwaarde als je van school afkomt, zit hem in ieder geval niet in de vastgeroeste organisatie op sleeptouw nemen. Weinigen schrijven een implementatieplan als ze net van school af komen voor een organisatie die ze niet kennen.  En wie verandert de cultuur van een organisatie als ie daar zelf geen onderdeel van uitmaakt?

De meerwaarde van frisse jonge geesten zit hem in frisse nieuwe ideeën! Het ontwikkelen van nieuwe verdienmodellen gebaseerd op BIM (wat ze in hun DNA hebben dankzij het onderwijs) en het stellen van eenvoudige voorbeelden die bereikbaar zijn voor de bestaande organisatie. Dit gaat overigens niet altijd over revolutionaire gadgets die je op LinkedIn tegenkomt, maar ook over kleine optimalisaties in de dagelijkse processen. De grote voordelen die je hebt t.o.v. al je collega’s is dat je jezelf wil bewijzen, dat je relatief weinig kost voor de organisatie en dat je een totaal ander netwerk hebt dan iedereen die er al werkt.

Als het een beetje  meezit, probeer je tijdens je studie te zorgen dat je bekend raakt met het internet. Niet Facebook, Instagram of Twitch, maar C#, JavaScript of Python. Volg een minor, knutsel zelf wat op zolder of volg online lessen. Vrijwel niemand in de organisatie waar je terecht komt heeft ooit gehoord van DEV-OPS teams om customised software te maken die de meerwaarde van de organisatie voor de markt vergroot. De organisatie waar je terecht komt heeft waarschijnlijk een ICT-mannetje die toetsenborden uitdeelt, en dat was het.

Bouw is conservatief

De conservatieve status van de bouw is er vooral omdat de jonge mensen naar vastgeroeste mensen moeten luisteren. Laten we dat omdraaien! Laten we dat wat vastgeroest is productie laten draaien terwijl de jonge mensen nadenken over hoe dat slimmer kan! Oké, oké wel een beetje continuïteit waarborgen graag, maar circulariteit komt niet via passieve werkvoorbereiders die al 23 jaar dezelfde vloeren bestellen. Betere bouwkwaliteit komt door metselaars die rationeel onderbouwd weten hoe ze moeten metselen, omdat machine learning de metselaars van de 100 beste muren van Nederland heeft geselecteerd en daar leermeesters of helden van worden gemaakt voor de toekomst.

Bouwen met prefab elementen en “Legolisering van de bouw” gaat alleen maar lukken als de Lego ook echt op elkaar past. Meten is weten en data is KING. Niet alleen het gevoel en de ervaring van de oude rotten maar juist de combinatie van die ervaring met grote data sets en data science maken de bouw de in potentie meest innovatieve en revolutionaire sector van Nederland!

Wil jij morgen mogelijk maken? Wil jij een betere wereld? Begin dan bij jezelf! Kies voor een werkplek waar je niet alleen hoeft te luisteren maar waar er ook naar je geluisterd wordt. Verzin iets nieuws, maak een plan, vraag om budget en laat het zien! Heb lef, combineer de meest moderne technologie met de basis die je de afgelopen jaren hebt mogen ontvangen. De basis die je in je DNA hebt zitten dankzij BIM in het onderwijs.

Door: Gijs Derks – Procesmanager bij DigiBase (VolkerWessels)

Over de schrijver
De BIM Onderwijs redactie plaatst content namens de eigen organisatie en namens de partners.
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down