BIM: school versus praktijk
21 september 2022 
3 min. leestijd

BIM: school versus praktijk

Tijdens de laatste BIM Onderwijs Werkgroep was het 25 graden, medewerkers zaten buiten te lunchen. Ik zat nog in de auto, Hurt van Johnny Cash klonk uit de speakers. Ik wilde het nog even afluisteren, want een mooi liedje uitzetten vind ik moeilijk. Iets wat ik niet kan zeggen van praten over BIM. En nog leuker: luisteren naar anderen over BIM. Zeker als het gaat over de toekomstige generatie. Die middag heb ik geluisterd naar docenten van het mbo en hbo die allemaal op een andere manier BIM doceren. Ik heb geluisterd waar zij tegenaan liepen met dit onderwerp.

Een van de docenten was bezig met drones. De studenten krijgen vliegles om drones te mogen vliegen met het idee om inspecties uit te voeren, hoe gaaf is dat! Er werd gesproken over Revit, Sketchup en Solibri, en de kosten van de pakketten. Ook werden projecten helemaal in Revit uitgewerkt in verschillende disciplines: bouwkundig, constructief en installatietechniek. De studenten gaan samen aan het werk om zo het ontwerpproces te simuleren en langzaam meer detail in de modellen te stoppen. Samenwerken ging in de Autodesk cloud.


Stuk voor stuk gave dingen, maar toch knaagde er iets. Tot iemand uit het bedrijfsleven een opmerking maakte: “Leer ze bouwkunde, de knoppen in Revit (of een ander modelleerprogramma) leer ik ze zelf wel”. Hé, zo staan wij er ook in. Was mijn knagende gevoel het verschil tussen het bedrijfsleven en de opleidingen?

Wat mij fascineerde aan de studiemethodieken was de focus op het maken van modellen (in Revit) en de beperkte aandacht voor concepten als werken en communiceren met open standaarden, zoals IFC. Aan de ene kant snap ik dat, ze moeten immers ergens beginnen. Waar communicatie juist de grootste bouwfouten veroorzaken, geeft BIM al meer inzicht om dit te voorkomen. Dus dat de opleidingen klein beginnen, kan ik zeker begrijpen.

 

Maar aan de andere kant, als we niet goed met elkaar kunnen communiceren (door de wirwar van pakketten) komen we niet verder. Open standaarden zijn de enige manier om echt goed met elkaar te communiceren op een duurzame manier.

Ik mocht als laatste een kleine presentatie geven. Mijn kans om een kleine indruk van ‘de andere kant’ te laten zien. Ik vertelde dat we bij Hercuton openstandaarden centraal hebben staan in onze visie. Wij zien open standaarden zoals IFC en BCF als de basis van onze projecten. Pakketten zoals Revit (en Tekla, ArchiCad, etc.) zien wij niet als een doel op zich, maar als een tool om een open standaard document te genereren.


Ik merkte dat mijn betoog misschien iets te ver stond van de huidige leermethodieken. Maar ik hoop dat ik de docenten aan het denken heb gezet om dichter bij de markt te staan. En om met een nieuwe lichting slimme koppen te laten zien dat open standaarden de duurzame oplossing zijn.

De jonge mannen en vrouwen die van school af komen zijn de toekomst van de bouw. Laat ze met plezier komen werken en innoveren in de digitale bouwwereld. Op basis van open standaarden natuurlijk!

Graag vertel ik jullie op 4 oktober tijdens de BIM Onderwijsdag in de Jaarbeurs meer. Dan geef ik een masterclass over waar we trots op zijn en gaan we samen met jou opzoek naar de geavanceerde toepassingen op BIM gebied: The Next Level. Ik ben benieuwd waar jij aan denkt als het over "The Next Level" van BIM gaat. Je kunt je registreren via: https://registratie.bimonderwijsdag.nl/bezoeker

 Door: Daan Arts - Hercuton

Over de schrijver
De BIM Onderwijs redactie plaatst content namens de eigen organisatie en namens de partners.
Reactie plaatsen