Digitalisering moet klantgerichte verbetering brengen
20 september 2019 
2 min. leestijd

Digitalisering moet klantgerichte verbetering brengen

Wist je dat bij de realisatie van een gemiddeld project 40 partijen betrokken zijn? Dat vraagt om veel afstemming en overleg. Uiterst tijdrovend en vooral niet klantvriendelijk. Gelukkig staan we als bouwsector met digitale transformatie aan de vooravond van een enorme efficiëntieslag in de waardeketen. Daarvoor moeten we echter wel naar één standaard toe. Maar hoe?

Digitalisering

Digitalisering binnen bouwbedrijven begon, zoals in de meeste sectoren, vooral vanuit de wens om interne processen beter te beheersen. Vervolgens ontdekten onze techneuten dat het op een computer ook wel erg makkelijk ontwerpen is. Tekeningen werden 3D-modellen en inmiddels ligt de focus op het integreren van data in bouwinformatiemodellen. Dat leidde ook tot een nieuwe drive: kostenreductie. Maar digitale transformatie enkel inzetten voor kostenreductie: dat is precies de valkuil waar we als bouwketen niét in moeten vallen.

Mijn horrorscenario is de telecomwereld. In het beginnende transformatiegeweld raakten de telecombedrijven ons als klanten volledig uit het oog. Helpdesks werden telefonische menu’s en mensen raakten op de achtergrond. Belangrijke les voor de bouwsector: digitalisering moet klantgerichte verbetering brengen.

BIM: dé informatiedrager in de hele bouwketen

Beter begrip van het werk, sneller beslissingen nemen, alle bouwpartners dezelfde informatie, reductie van faalkosten: digitalisering leidt tot verbeterde bouwprocessen en daarmee tot tevreden klanten. BIM versoepelt ook onze interne processen, en dat leidt onder meer tot kostenverlagingen. En dát is weer fijn voor onze klant. Maar wel in die volgorde, en niet andersom.

Omdat we deze voordelen willen opschalen, jagen we de uitrol van BIM door de hele keten aan. Dat vraagt om drastische veranderingen. De belangrijkste drive achter verandering is dat iedereen nut en noodzaak inziet. Met onze 1-9-90 vuistregel gaat dat snel: één initiatiefnemer enthousiasmeert 9 collega’s, die vervolgens de overige 90% van een organisatie overtuigen. Ik weet het zeker: zo wordt BIM binnen 2 jaar dé informatiedrager in de hele bouwketen.

De rollen omgedraaid

Over 2 jaar kunnen we optimaal samenwerken dankzij één standaard met daarin alle informatie. Nu moeten we die informatie nog in het systeem invoeren, maar in de toekomst draait dit om. Dan maak je een ontwerp waarna de database automatisch kosten, engineering, planning en technische bouwdetails genereert. Door een constante informatiestroom volgen opdrachtgevers en partners iedere ontwikkeling realtime. Dat verbetert de communicatie en maakt de complexiteit van projecten inzichtelijker.

Reality-check: hier staan we nu

We bevinden ons nu in de fase waarin we iedereen willen meekrijgen om één standaard te realiseren. Binnen Dura Vermeer implementeren we daarvoor nu BIM360 Next Generation. Dat is nog best een flinke opgave. Het vergt een omslag in denk- en werkwijzen. Werken vanuit één BIM-model is ook complex: het omvat dimensies als ruimte, tijd, geld en kwaliteitseisen. We stappen af van documenten en richten ons op informatiestromen. Het vergt ook investeringen: in personeel, interne organisatie en apparatuur. De IT-component wordt groter. Je verandert. Tuurlijk, we blijven een bouwbedrijf, maar wel eentje met een sterke digitale focus.

Meebimmen of afhaken

Ik merk wel dat sommige partijen in de keten de kat nog uit de boom kijken. Zonde. Want partijen die helpen met het voeden van de standaard voor BIM, gaan snel en maken wél innovatieve slagen. Digitalisering betekent namelijk ook: je zit veel dichter op de klant. Uitbesteden van klantcontact via derden is niet meer mogelijk. Digitalisering zet je in de schijnwerpers: alles wordt transparant. En dat levert je veel onbetaalbare informatie op; klantinformatie waarmee je snel, slim en efficiënt nieuwe ontwikkelingen kunt doorvoeren.

Ik voorspel dan ook een tweedeling van bedrijven, onderaannemers, leveranciers en partners: zij die wel digitaal opschalen, en zij die niet ‘meebimmen’. Maar eigenlijk is het helemaal geen keuze: doe je niet (snel genoeg) mee, dan kun je in de nabije toekomst grote, uitdagende projecten niet meer bolwerken. Het is aan- óf afhaken. Kies je voor aanhaken, dan ontstaan mogelijkheden die we nu nog niet eens kunnen voorzien.

Het is mijn overtuiging: alleen door te digitaliseren met de klant als uitgangspunt, word en blijf je koploper. Wij laten je graag zien hoe op woensdag 2 oktober in de jaarbeurs in Utrecht op de BIM Onderwijsdag!

Over de schrijver
De BIM Onderwijs redactie plaatst content namens de eigen organisatie en namens de partners.
Reactie plaatsen