Digitale belevingswaarde gaat over het proces dat tot het succes leidt
12 september 2019 
1 min. leestijd

Digitale belevingswaarde gaat over het proces dat tot het succes leidt

Hoe schat je belevingswaarde in? Dat is sowieso al moeilijk, maar als het om ‘digital’ gaat al helemaal! Iedereen heeft namelijk een ander gevoel. Die belevingswaarde gaat niet over het eindresultaat zoals een BIM-model of datavisualisatie maar vooral over het proces dat het tot succes leidt.

Het begint vaak al met de overdracht van kennis en informatie. Dat kan op vele manieren. Het vaakst zie ik presentaties voorbijkomen om het verhaal te duiden. Die zijn vaak zo saai dat van de vele informatie die de spreker wil overdragen maar weinig blijft hangen.

Digitale belevingswaarde

De afgelopen tijd is er gelukkig veel veranderd. Er is veel digitale software beschikbaar voor design en engineering. Vooral voor studenten is dit fantastisch omdat licenties van deze tools voor hen gratis zijn en ze ermee kunnen spelen. Binnen Arcadis zoeken we ook continue naar manieren om de boodschap zo over te brengen dat ‘ie blijft hangen. Denk bijvoorbeeld augemented en virtual reality. Hiermee maken we presentatie interactiever en werken we beter samen. Je kunt bijvoorbeeld samen door een model lopen terwijl je niet bij elkaar in de buurt bent. Soms zelfs in verschillende landen. Of samen in real- time aanpassingen verrichten.

Realistisch

Presenteren van het eindresultaat is natuurlijk leuk. Maar ik zie ook nog wel haken en ogen. Soms kan creativiteit de boodschap overschaduwen. Om de belevingswaarde zo hoog mogelijk te houden is het slim om de mens centraal te stellen en samen de brug te vormen naar het eindresultaat.

Digitale belevingswaarde

Digitale belevingswaarde

Technologie

Naast presentatie zie ik dat zelf ontwikkelen steeds belangrijker wordt. Daarom is het voor de gebruikers belangrijk om de standaard pakketten eigen te maken. Dat maakt de weg om middelen zelf te ontwikkelen voor een hogere belevingswaarde steeds uitdagender. Bij Arcadis zoeken wij voortdurend naar nieuwe manieren om technologie in te zetten en samen

werken met onze partners. We willen met onze klanten sneller, slimmer en efficiënter werken om onze missie ‘improving quality of life’ ook echt inhoud te geven

Proces

Om een goede belevingswaarde te creëren is het belangrijk digitale trends in de gaten te houden en voortdurend creatief te blijven. Soms moet je zelf iets ontwikkelen om het gevoel beter in kaart te brengen. Vaak versnelt dat het proces ook nog eens. Dan houd je meer tijd over om andere dingen te ontwikkelen of te laten zien!

Ben je nieuwsgierig geworden over het toepassen van virtual en augemented reality of hoe Arcadis omgaat met uitdagingen bij projecten op dit gebied, zoek ons dan op tijdens de BIM

Onderwijsdag op 2 oktober 2019.
#daretobedigital #improvingqualityoflife

Over de schrijver
De BIM Onderwijs redactie plaatst content namens de eigen organisatie en namens de partners.
Reactie plaatsen