BIM Onderwijsdag: digitalisering van de bouw niet meer weg te denken!

Dr. drs. ir. Christoph Maria Ravesloot, Lector Duurzaam Bouwproces met BIM opende de BIM Onderwijsdag op 4 oktober jl. met een inspirerend betoog. “Er is geen weg terug in de digitalisering, maar de weg erheen is nog niet helemaal duidelijk,” zegt dat Ravensloot. “De basis, dat lukt nog wel maar je moet er als student nog wel veel bijleren, want de werkgever eist meer.”


Wat de werkgevers wensen en wat de stand van de techniek is bij de diverse bedrijven werd tijdens diverse voordrachten en parallel sessies duidelijk. De uitverkochte BIM Onderwijsdag was voor de 650 aanwezige een inspirerende dag waar over de volle breedte van het BIM veld informatie was in te winnen.

Afdelingsmanager Vernieuwing bij Asset Ontwikkeling & Informatie Thymo van de Brug van Prorail gaf aan dat de van oorsprong ‘papieren’ organisatie niet zit te springen om de digitalisering. “Bij het inventariseren van een object slaan onze technici nog steeds grote boeken open met technische tekeningen en informatie. Maar daarnaast is onze dagelijkse data die we verzamelen over onze assets gigantisch.” Van de Brug laat de studenten zien hoe het inwinnen van informatie uit door puntenwolk scanners gegenereerde puntenwolken als basis dienen voor het monitoren van baanvlakken objecten en portalen waarover en waarlangs dagelijks treinen denderen. “Om dagelijks verkeer over het spoor mogelijk te maken is data gedreven werken onmisbaar.”


Ronald Huizinga, BIM coördinator en Julian Spierings, ontwerper en BIM ambassadeur bij Arcadis maakten in één van de parallel sessies studenten enthousiast om bij Arcadis hun BIM vaardigheden verder te ontwikkelen. Nauw betrokken bij projecten de versteviging en de verduurzaming van de Afsluitdijk zijn de ingenieurs met pas zeven jaren in dienst bij Arcadis ware BIM aanhangers die alle aspecten van de techniek aangrijpen om praktijk en ontwerp naadloos met elkaar te verbinden.


Eenzelfde naadloze verbinding tussen de ontwerpen en de productie is mogelijk bij Hercuton waar open BIM gezien wordt als de enige manier om goed samen te werken. De ontwikkelaar van turn key bedrijfsruimten zet de digitalisering naar haar eigen hand door zelf programma’s te ontwikkelen die het bedrijfsproces ten goede komen. Zoals een eigen ontwikkeld parametrische ontwerptool voor bedrijfshallen en eenvoudige hulpmiddel op basis van Excel om deuren in een project in uitwisselbare IFC standaard omschrijving voor elk project direct op maat te laten leveren. Door processen te automatiseren in BIM kan het bedrijf in theorie twee maal zoveel bouwen omdat er tijd vrij komt.

Tijdens de dag was er ook de uitreiking van de BIM Studenten Battle. Zowel Nederlandse als Belgische studenten hadden hun BIM afstudeeropdracht of scriptie opgestuurd. Waarna de scripties werden beoordeeld op onderdelen als duurzaamheid, creativiteit en techniek. De top 3 hield tijdens de BIM Onderwijsdag een pitch waarna de winnaar bekend werd gemaakt. Fabian Breteler was met zijn scriptie over herbruikbare producten in relatie tot BIM de winnaar geworden. Top3: Fabian Breteler - TU Eindhoven (in het midden van de foto) is de winnaar gevolgd door de nummer 2 Irfan Pottachola - Universiteit Twente (links op de foto) en de nummer 3 Jeremy Smaal - Hogeschool Utrecht.


Dr.ir. G.A. (Sander) van Nederveen van de TU Delft stond aan de basis van wat nu het Bouw Informatie Model genoemd wordt. Zijn interfacultaire opleiding Integral Design & Management helpt studenten zich te verdiepen in de hoger dimensies die de informatie aan het model toevoegt. Van 4D tijd en 6D onderhoud tot bijvoorbeeld 8D safety. Het model biedt de mogelijkheid nog in vele dimensies door te groeien. 


De afsluiting van de dag was voor VORM Holding, Daan van der Vorm en Pim van Meer die aangaven hoe belangrijk BIM is voor het moderne bouwproces. ‘Zoveel informatiestromen met elkaar integreren betekent samenwerken rond een BIM model.’ Met projecten als het Sluishuis in Amsterdam en LOF, in de wijk Erasmus Veld in Den Haag waar VORM een toekomstgerichte en duurzame woonwijk met koop- en sociale huurwoningen realiseert. Want met de toepassing van BIM in het bouwproces werkt de ontwikkelaar en bouwer nog efficiënter in de gehele breedte van de bouwsector met een focus op betaalbare, unieke woningen in leefbare, duurzame buurten.


De BIM Onderwijsdag heeft met de diverse presentaties in ieder geval weer de volle breedte van het spectrum onder de aandacht gebracht en onderwijs, bedrijfsleven en studenten nader tot elkaar gebracht.

Vanuit de organisatie bedanken wij iedereen die heeft bijgedragen en heeft deelgenomen aan de BIM Onderwijsdag. Wij kijken terug op een leuke dag met veel kennisdeling en kijken er naar uit naar jullie weer te mogen ontvangen bij de volgende editie!

BIM Onderwijsdag organisatie